Overgewicht

Overgewicht wordt ook wel obesitas, zwaarlijvigheid of corpulentie genoemd.

Je hebt overgewicht zodra je BMI boven de 30kg per meter lichaamslengte in het kwadraad komt.
Dus stel je bent 1.82 meter lang en weegt 98 kg. Dan reken je als volgt:
1.82*1.82=3.31 m2   à  98kg / 3.31m2 = 29.6.BMI (Net geen overgewicht)

Het ideale gewicht is voor iedereen weer anders en je gewicht zal van dag tot dag een beetje schommelen. Dit komt omdat je niet iedere dag precies evenveel eet, drinkt en beweegt. Daarnaast is het moment van gewichtsbepaling van invloed, bijvoorbeeld voor of na toiletgebruik of eten en door hormonale invloedden.

Daarbij is het genetisch bepaald waar de overtollige kilo's zich opslaan. De een slaat alle extra kilo’s in de buikregio op terwijl de ander de extra kilo’s op zijn heupen draagt. Waar je de kilo’s opslaat is helaas niets aan te doen. Je kunt er echter wel voor zorgen dat je er minder van hebt. 
  
Dieeten werken niet !
Wat een dieet in feite doet is zorgen dat je tijdelijk (zolang je dieet duurt) van het een of ander minder binnen krijgt, waardoor je lichaam reserves aan gaat spreken en je gewicht verliest.
Wanneer je vervolgens stopt met dieeten zal je lichaam zo snel mogelijk deze reserves weer aanvullen. 
Alles dat tijdelijk is heeft op deze manier een tijdelijk effect. Wil je dus echt structureel iets aan je gewicht veranderen dan zul je ook structureel iets moeten veranderen aan je dagelijkse routine. 
Wanneer je snel (en tijdelijk) iets wilt afvallen kun je dus net zogoed een paar dagen niets eten i.p.v. een duur dieet te volgen.

Wat werkt wel?
Wil je structureel iets aan je gewicht veranderen dan zul je structureel iets moeten wijzigen aan je dagelijkse routine.
Hieronder staan 3 simpel toe te passen tips die een positieve invloed hebben op je lichaamsgewicht.

1 Energiebalans
Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Alles wat je eet en drinkt bevat energie (calorieen). Alles wat je doet kost energie.
Wanneer je dus meer energie binnen krijgt door te eten dan je verbrand door te bewegen heeft je lichaam de mogelijkheid om energie op te slaan in je lichaam, in de vorm van vet.
Het is dus belangrijk om de verhouding tussen de energie die erin gaat en de energie die je verbruikt in balans te brengen. Bedenk hierbij dat alles meetelt, dus ook een extra hapje of een keertje de trap i.p.v. de lift.  
Nu hoef je voor een gezond gewicht niet dagelijks de calorieen te gaan tellen of een traktatie te laten staan wanneer je maar voldoende beweegt en gezond eet.

Wanneer je bijvoorbeeld naast je gezonde maaltijden en dagelijkse beweging ook nog dagelijks 1 zak chips, 3 glazen cola en een hele slagroomtaart zou eten en daarbij ook nog iedere dag 2 uur zou hardlopen dan zou je gewicht stabiel moeten blijven.

2 Spiermassa
Hoewel spieren in verhouding zwaarder zijn dan vet zal een toename van je spiermassa bijdragen aan een lager lichaamsgewicht. Spieren verbruiken namelijk wel 100 keer meer calorieen dan vet, de hele dag door, zelfs wanneer je slaapt. Spieren opbouwen doe je door ze intensief te gebruiken, door bijvoorbeeld trainen. Wanneer je ze eenmaal hebt opgebouwd zul je ze echter wel moeten onderhouden anders zal je spiermassa weer afnemen en zal het effect verdwijnen. 

3 Water
Water is het transportmiddel in je lichaam om allerlei dingen te verplaatsen. Je lichaam produceerd bijvoorbeeld afvalstoffen door het verbranden van je voedsel en het is belangrijk dat je deze afvalstoffen afvoert. Wanneer je onvoldoende water drinkt kan je lichaam de afvalstoffen niet voldoende kwijt. Om zichzelf te beschermen tegen vergiftiging van de afvalstoffen, zal je lichaam de afvalstoffen op een veilige plaats opslaan, buiten de bloedsomloop.
Je lichaam heeft dagelijks minimaal 2 liter water nodig om zichzelf schoon te houden. Hoewel alles wat je drinkt water bevat is het nog geen vervanging van water. Probeer eens een week lang iedere dag 1 liter puur water te drinken en kijk wat het effect is op je gewicht.   


Top 10  tips voor gewichtsverlies